Konsumentattityder gentemot köp av kläder : En jämförelse mellan två olika generationers konsumentattityder gentemot köp av kläder från nätbutiker respektive fysiska butiker till följd av Covid-19 pandemin

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

Sammanfattning: Den ökade digitalisering har lett till att e-handeln ökat rejält vilket har resulterat i att köp i fysiska butiker minskat. Idag är inköpen inte begränsade till fysiska butiker, utan konsumenter kan enkelt handla via sina datorer, surfplattor eller mobiltelefoner. När Covid-19 pandemin slog till så ökade e-handeln ännu mer, och flera bedömningar har varit att e-handeln kommer att fortsätta växa efter att restriktionerna från pandemin är över.  Idag är kläder den näst mest köpta produkten via e-handel utav svenska konsumenter. Syftet med studien har varit att jämföra två olika åldersgruppers konsumentattityder gentemot köp av kläder via e-handel respektive i fysiska butiker till följd av Covid-19 pandemin.Undersökningen skedde via kvantitativ metod i form av enkätundersökningar som riktades till de två olika åldersgrupperna. Respondenterna ur den yngre åldersgruppen var individer som tillhörde generation z. Respondenterna ur den äldre åldersgruppen var individer som tillhörde generation y. Vi valde att fokusera på tre möjliga barriärer som vi fördjupade oss i, nämligen tillgång till information, trygghet, samt lojalitet. Vår studie visar att den yngre generationen är mer benägen att handla kläder via e-handel till skillnad från den äldre generationen till följd av pandemin. Vidare visar vårt resultat att det råder skillnader mellan de olika åldersgruppernas syn på tillgång till information, trygghet samt lojalitet.  Slutligen ämnar studien bidra till en djupare förståelse av de förändrade konsumentbeteendena till följd av Covid-19 pandemin.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)