Omedveten arousal i butiksmiljön : Om arousals påverkan på kunders beteende och upplevelse

Detta är en Magister-uppsats från Karlstads universitet

Sammanfattning: Titel: Omedveten arousal i butiksmiljön. Nyckelord: Arousal, omedveten arousal, servicescape, butiksmiljö, konsumtionsbeteende, GSR-armband, eyetracking, elektrodermal aktivitet. Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka vilka faktorer som framkallar omedveten arousal i en riktig butiksmiljö. Vidare vill vi undersöka om skillnader i kundrelaterade konsumtionsvariabler påverkar omedveten arousal. Metod: Studien kombinerar en kvantitativ och kvalitativ ansats där 60 respondenter deltog i studien. Data samlades in via två enkäter, GSR-armband och ett par eyetracking-glasögon. Bidrag: Studien har bidragit med en kategorisering av omedvetna arousalutslag baserat på vad respondenter reagerat på i butiken. Skillnader i kundrelaterade konsumtionsvariabler har identifierats i förhållande till omedveten arousal. Originalitet: Med hjälp av studiedesignen har data kunnat samlas in i en riktig butiksmiljö. Respondenterna har således kunnat handla som vanligt i en miljö med andra kunder, personal och fysiska faktorer i butiken.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)