Företagsvärderingars betydelse och övertygelse : En visuell retorisk analys av H&M och Volvo Groups kommunikation gällande företagsvärderingar

Detta är en Kandidat-uppsats från Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Studien analyserar H&M och Volvo Groups kommunikation gällande företagsvärderingar. Företagen verkar inom textilindustrin respektive transport- och fordonsindustrin och har genom åren fått kritik för sin negativa påverkan på hållbarhet. För att en organisation ska fungera måste det finnas kärnvärderingar som knyter samman organisationen. Det är också viktigt att värderingarna är hållbara. Eftersom vi lever i en värld där en omställning är högst aktuell är det viktigt att företag anpassar sin kommunikation för att klara denna omställning. Med hjälp av en semiotisk metod, analyserar studien hur H&M och Volvo Group kommunicerar sina värderingar på deras hemsidor. Därefter studerar vi hur företagen retoriskt framställer sina värderingar i syfte att övertyga deras mottagare. Med hjälp av semiotiken, retoriken och Brundtlandskommissionens definition av hållbarhet samt forskning inom ämnet diskuterar vi hur värderingarna framställs retoriskt och företagens ställningstagande i hållbarhetsfrågan.  Resultatet visar att Volvo Group har en tydlighet i sin kommunikation gällande värderingar. Det finns också ett tydligt samspel mellan bild och text där båda textelementen har ett retoriskt syfte. Det går att konstatera att Volvo Groups kommunikation gällande värderingar har ett starkt ethos. I H&M:s kommunikation av värderingar finns en röd tråd, en igenkänning och ett sammanhang som gör det enklare för mottagare att förstå. De argument som tydligast går att urskilja för att övertyga mottagarna är de med pathos-karaktär, eftersom båda företagen förmedlar en tydlig vi-känsla i sin kommunikation. Logos-argumenten hade kunnat stärkas ytterligare med en förklaring på varför värderingarna valdes. Resultatet visar också att den ekologiska dimensionen saknas i båda företagens kommunikation av värderingar. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)