Användandet av artificiell intelligens för effektiv försäljning inom e-handel

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

Sammanfattning: I takt med den växande tekniska utvecklingen har e-handeln börjat ta en allt större plats bland konsumenter och företag. Möjligheten att göra inköp på nätet prioriteras högt, särskilt i samband med Covid-19 pandemin då e-handeln i många fall tog över helt från fysiska butiker. Samtidigt har även utvecklingen inom artificiell intelligens gått i snabb takt. Det har möjliggjort för företag att använda dessa tekniker för att göra sig konkurrenskraftiga inom e-handeln för att stödja olika aktiviteter relaterade till försäljning online. Artificiell intelligens kan definieras som den träning eller programmering av en dator som gör den kapabel att utföra uppgifter som vanligtvis kräver en människas intelligens. Vanliga delområden inom artificiell intelligens relaterade till studiens ämnesområde är maskininlärning, djupinlärning och språkteknologi. Problemet som studien grundar sig i är att e-handelsföretag använder artificiell intelligens inom marknadsföring och försäljning i en för låg utsträckning och att de därför riskerar att hamna efter, vilket ligger till grund för frågeställningen: Hur använder företag artificiell intelligens för att effektivisera försäljningen inom e-handel? Ämnet undersöks närmare genom en undersökning med kvalitativa, semistrukturerade intervjuer med lämpliga yrkeskunniga personer inom området. Insamlade data visade att e-handelsföretag främst använder artificiell intelligens i samband med riktad annonsering via tredjepartsleverantörer som Google och Facebook. Det framkom ur studien att artificiell intelligens-baserade chatbotar tillämpas för en effektivare hantering av kundtjänst. Ytterligare tredjepartsverktyg används för effektivisering av marknadsföring och försäljning vilket främst rörde text- och språkhantering men även bild- och innehållsgenerering. Detta ledde till sparad tid och arbete samt ökad effektivisering av marknadsföringen och försäljningen hos e-handelsföretag. Denna studie har endast undersökt ett urval av hur artificiell intelligens används inom e-handel, och det finns fortfarande många områden att utforska. Gällande samhälleliga konsekvenser möjliggör studiens resultat en tydligare bild av hur e-handelsföretag arbetar med artificiell intelligens inom marknadsföring och försäljning idag. Studien ger en bild av hur användning ser ut nu, med syfte att underlätta vidare forskning med vilken riktning utvecklingen kommer ta framåt samt stötta företag att börja använda artificiell intelligens. Studien har utförts med en strävan efter hög kvalitet och trovärdighet genom tillämpning av etablerade metoder och transparent dokumentation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)