Framgångsfaktorer under en pandemi : Med fokus på restaurangbranschen

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

Sammanfattning: Denna studie har behandlat ämnet gällande vilka framgångsfaktor som varit relevanta inom restaurangbranschen under den extrema period som pågick under Covid-19 pandemin. En bransch som har drabbats hårt pandemin är restaurangbranschen. Riksdagens smittskyddsinsatser innebar exempelvis begränsat antal gäster i lokalen, näringsförbud efter vissa tider. Ansvar för att besökare efterföljde restriktionerna låg på näringsidkaren, i de fall åtgärderna var otillräckliga fanns risk böter och näringsförbud   Studien har en kvalitativ ansats med stöd av semistrukturella intervjuer, gett en bild av hantering av- och framgångsfaktorer under extrema omständigheter likt Covid-19 pandemin. Intervjuerna har behandlat begreppet framgång och framgångsfaktorer har diskuterats. I ett försök att finna specifika faktorer som restaurangerna applicerat för att undvika konkurs.  Slutsatsen visar att restriktionerna påverkat restaurangerna negativt i hög grad det har även krävts förändringar i verksamheterna för att undvika en konkurs. Restaurangerna har behövt anpassa sig efter marknaden och kundernas förändrade behov och önskemål, genom exempelvis tillhandahålla en plats att tvätta och sprita händer. Studien fann att god ekonomisk ställning samt möjlighet att planera verksamheten är viktiga framgångsfaktorer i krissituationer. Vidare dras slutsatsen att atmosfär och läget på restaurangen har en stor betydelse för dess överlevnad, vilket även visats i studier från tidigare krissituationer som lågkonjunktur. En bra ledning och en engagerad restaurangchef bidrar till framgång, detta har varit viktigt under en lågkonjunktur och även under pandemin. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)