Modets makt på gatan - en studie av Hypebeast och Refinery29

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Denna studie analyserar två Internetbaserade livsstilsmagasin som bland annat porträtterar streetmode; mode på och från gatan. Placerat i en konsumtionssamhällelig kontext fokuserar jag på hur det estetiskt tilltalande, så som mode, blir ett sätt att positionera sig socialt. Inspirerad av Pierre Bourdieus teorier om smaken som distinktion diskuterar jag kring hur insikt om hur man bör komponera sin livsstil och image har blivit en ovärderlig och livsnödig kunskapskälla i detta samhälle som drivs av trender. Jag kommer fram till att magasinen erbjuder denna kunskap, och därför kan vem som helst se ut att tillhöra en maktelit, men det är bara på låtsas. Makteliten har nämligen konstruerat sin makt att definiera rätt smak så finurligt att det är omöjligt att nå fram till makten om man inte redan är en del av modeeliten. Detta eftersom eliten ständigt förändrar smakdistinktionen; vad som är den rådande trenden och vilka ting eller vilken livsstil man ska omge sig med.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)