Positionsförändringar i barns fria lek vid ett pedagogiskt deltagande : En kvalitativ observationsstudie

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: Syftet med studien är att ge en fördjupad förståelse kring hur pedagogers och barns positioner förändras då pedagoger går in i barninitierad lek. Detta undersöktes med hjälp av de teoretiska begreppen som om, som är, agency, metakommunikation och alteritet. För att besvara frågeställningarna användes en kvalitativ metod och observationer. Som teori har studien tagit utgångspunkt i lekresponsiv undervisningsteori. Insamlad data analyserades sedan med hjälp av en tematisk analys. Studiens resultat visar att pedagogens deltagande i en barninitierad lek påverkar de deltagande barnen i leken samt påverkar leken och dess utveckling. Studiens slutsats blev därmed att ett pedagogiskt deltagande kan utspela sig på tre olika sätt. Pedagogen kan delta på ett intensivt sätt som resulterar i att barnen kan bli störda i leken och kan behöva avbryta den. Pedagogen kan delta försiktigt där barnen kan fortsätta sin lek med stöttning från en pedagog.Pedagogen kan bli inbjuden av barnen och göra att pedagogen kan delta på barnens villkor. Dessa tre sätt visar i sin tur att pedagogens agerande i sitt deltagande påverkar barnen och deras fria lek. Med användning av de teoretiska begreppen har det skapats en förståelse för samspelet och vikten av att anpassa sitt bemötande som pedagog i barninitierade lekar.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)