Sökning: "children’s positions"
Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden children’s positions.
1. Barns maktpositioneringar i den fria leken : En kvalitativstudie i hur barn använder makt, motstånd och normer i den fria leken inomhus.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Studiens syfte och frågeställningar är för att bidra med en ökad insikt om uppkomsten av maktpositioneringar i barns fria lek inomhus. Studien vill också ge en insikt om material har en påverkan när det kommer till barns makt i den fria leken inomhus. För att kunna få empiri kommer vi att använda oss av deltagande observationer. LÄS MER
2. Hur framställs barns position i barnlitteratur i relation till klimatfrågan? : Svenska barnböckers påverkan på vilken position barnen ges i relation till klimatfrågan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : The purpose of the study was to analyze how Swedish children's books aimed to children between the ages of three and six, position children in relation to the books' climate and environmental themes. The method used for collecting material was a discourse analytical model developed by Svensson (2019). LÄS MER
3. In the Competition for Children’s Success : A sociological analysis of eleven urban middle-class families’ educational perceptions and strategies in China
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Although China's educational resources have increased, and access to education has improved, inequality in education has persisted. This suggests that there will always be individuals who fail to get success through education. LÄS MER
4. Den "onormala" barndomen : En litteraturöversikt om barns upplevelser av och agerande vid våld i hemmet mellan närstående
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbeteSammanfattning : Syftet med studien är att sammanställa forskning där barn har intervjuats om sina upplevelser och erfarenheter av våld i hemmet, mellan närstående, i en kunskapsöversikt. Studiens metod är en allmän litteraturöversikt och dess empiriska material består av elva vetenskapliga artiklar. LÄS MER
5. Positionsförändringar i barns fria lek vid ett pedagogiskt deltagande : En kvalitativ observationsstudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med studien är att ge en fördjupad förståelse kring hur pedagogers och barns positioner förändras då pedagoger går in i barninitierad lek. Detta undersöktes med hjälp av de teoretiska begreppen som om, som är, agency, metakommunikation och alteritet. LÄS MER