Sökning: "play-responsive learning"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden play-responsive learning.

  1. 1. Lekresponsiv undervisning : En studie om pedagoger som arbetar med lekrepsonsiv undervisning i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Patricha Härdstedt; Johanna Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Teaching in preschool; play; learning; development and interaction; Undervisning i förskolan; lek; lärande; utveckling och samspel;

    Sammanfattning : Inledning   Denna studie handlar om hur tolv pedagoger från en förskola resonerar kring lekresponsiv undervisning, samt kring användandet av metoden i deras pedagogiska arbete. Studiens syfte Studiens syfte är att få mer kunskap om hur pedagoger i förskolan resonerar kring och använder lekresponsiv undervisning. LÄS MER

  2. 2. Positionsförändringar i barns fria lek vid ett pedagogiskt deltagande : En kvalitativ observationsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hanna Ohlson; Adina Pettersson; [2023]
    Nyckelord :children’s positions; educator’s positions; free play; interaction; pedagogical participation; play-responsive learning; preschool; barns positioner; fri lek; förskola; lekresponsiv undervisning; pedagogiskt deltagande; pedagogers positioner; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ge en fördjupad förståelse kring hur pedagogers och barns positioner förändras då pedagoger går in i barninitierad lek. Detta undersöktes med hjälp av de teoretiska begreppen som om, som är, agency, metakommunikation och alteritet. LÄS MER

  3. 3. Hur lekresponsiv undervisning påverkar elevers lärande i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Oskar Sannum; Julia Johansson; [2022]
    Nyckelord :Intresse; lek; lekresponsiv; lärande; läromedelsstyrd; matematik; motivation; påverka; undervisning.;

    Sammanfattning : Målet med detta SAG-arbete är att sammanställa forskning om hur elevers lärande påverkas av lekresponsiv undervisning. Matematikboken dominerar matematiklektionerna vilket leder till att arbetet ställer lekresponsiv undervisning emot läromedelsstyrd undervisning för att synliggöra skillnader i elevers lärande i matematik. LÄS MER

  4. 4. Lekresponsiv undervisning : En kvalitativ intervjustudie om hur lek och undervisning kan integreras i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Anneli Nilsson; Emma Lunell; [2020]
    Nyckelord :Early childhood; playbased learning; preschool; scaffolding; Barninitierad; förskola; lekresponsiv; undervisning; vuxenguidad lek;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur några förskollärare arbetar för att lek och undervisning ska integreras med varandra och om de gör det genom lekresponsiv undervisning. Denna studies relevans grundar sig i den nya läroplan för förskolan där lekens roll stärkts och kravet på förskollärarens ansvar för undervisning tillkommit. LÄS MER