Socialarbetares kommunikation med barn och unga med NPF eller IF - en forskningsöversikt och en modellutveckling

Detta är en Magister-uppsats från Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

Sammanfattning: Barn och unga med intellektuella eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är kraftigtöverrepresenterade inom samhällsvården både nationellt och internationellt. Ett av degemensamma diagnoskriterierna är kommunikationssvårigheter, vilket kan få stora konsekvenserför barn och unga som på grund av detta blir begränsade i både kommunikation och delaktighet.Studiens syfte var att identifiera nyckelfaktorer som underlättar socialarbetares kommunikationmed barn och unga med intellektuella eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Desocialarbetare som avses i denna studie är socialarbetare inom socialtjänst och samhällsvård.Forskningsöversikten inkluderar 18 studier och i bearbetning och analys användes en abduktivansats. I forskningsöversikten identifieras tre nyckelfaktorer för att möjliggöra kommunikationenmellan socialarbetare och barn med språksvårigheter. Dessa tre är kommunikation för delaktighetoch skydd, praktiska kommunikativa färdigheter samt externa faktorer som möjliggörkommunikationen. Studiens resultat har myntat ut i en modellutveckling av Shiersdelaktighetsmodell för att förklara och ge verktyg till socialarbetares arbete med delaktighet ochkommunikation med barn och unga med intellektuella eller neuropsykiatriskafunktionsnedsättningar. Studiens resultat ger kunskap, handlingsplaner och konkreta strategier föratt socialarbetare ska kunna erbjuda skydd och delaktighet till dessa barn och unga.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)