Corporate Social Responsibility : En studie om hur Mälarenergi kan utveckla sitt sociala ansvarstagande

Detta är en Kandidat-uppsats från Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

Sammanfattning: Datum: 2013-01-18 Nivå: Kandidatuppsats i företagsekonomi 15 HP Institution: Akademi för hållbar-, samhälls- och teknikutveckling, HST Författare: Niklas Jörgensen Julia Safarova Robin Saha Titel: Corporate Social Responsibility - En studie om hur Mälarenergi kan utveckla sitt sociala ansvarstagande Handledare: Birgitta Schwartz Nyckelord: CSR, Corporate Social Responsibility, Legitimitet, särkoppling, Carrolls CSR pyramid, CR innovation, CR filantropi, CR integration, kommunikation, intressenter Frågeställning: Hur kan Mälarenergi utveckla sitt CSR arbete? Syfte: Syftet med denna kandidatuppsats är att undersöka Mälarenergis arbete inom CSR, samt ta fram förslag på hur Mälarenergi kan utveckla sitt CSR-arbete utifrån deras nuvarande arbete. Metod: Uppsatsen är en kvalitativ studie som tillämpat forskningsansatsen abduktion för att studera Mälarenergis CSR arbete. Studien innehåller två personintervjuer med Miljöchefen på Mälarenergi, vilket är vår primärkälla. Slutsats: Företag bör följa samhällets normer om ett ökat CSR ansvar. Filantropiska insatser som går i linje med ett företags kärnverksamhet eller varumärke skapar trovärdighet. Ett företag som samhället är beroende av bör inte satsa på allt för riskfyllda innovationer. Företag bör satsa på både envägs- och flervägskommunikation av sitt ansvarstagande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)