Internetbank som innovation : Internettjänster för ökat kundvärde

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Industriell ekonomi

Sammanfattning: Denna kvalitativa studie belyser traditionella- och internetbanker i Sverige ur ettinnovationsperspektiv med fokus på kundvärde. Internetbankerna erbjuder idag tjänster somkan utföras när som helst av kunderna vilket gör att den traditionella banken inte är likarelevant som förr. För att skapa kundvärde bör bankerna använda sina tjänster på rätt sätt iden digitala eran som råder för att attrahera kunder. Genom att ta fram relevant sekundärdataoch primärdata i form av en intervju har användbar information tagits fram som besvaratstudiens syfte och frågeställningar. Studiens syfte är att undersöka hur för- och nackdelar medinnovationen internetbank kan hanteras för ett ökat kundvärde. Kopplat till syftet finnsföljande frågeställningar: Vilka fördelar och nackdelar har traditionell bankverksamhetrespektive internetbank? Hur kan fördelar med traditionell bankverksamhet tjänstefieras iinternetbank för att skapa ett ökat kundvärde? Hur kan nackdelar med internetbank minskas,elimineras eller vändas till fördelar? En intervju med ett fallföretag genomfördes för att fåtillgång till primärdata som tillsammans med insamlad teori skapade en analysdel som vidareskapade en slutsats. I analysen diskuterades att det är relevant att ha både traditionell ochinternetbaserad bankverksamhet för att skapa en helhet som ökar kundvärdet. För det ärtydligt att det finns olika typer av behov av olika grupper människor vilket gör att det inte kanfungera på ett sätt. Det digitala utanförskapet där flera äldre befinner sig kan finnadigitaliseringen och tjänster på internet som är svåra att behärska. Slutligen kan detkonstateras att samhället ständigt utvecklas med nya digitala lösningar vilket gör attinnovativa idéer är viktiga för att vara konkurrenskraftiga och skapa ett ökat kundvärde.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)