Faktorer för långsiktiga relationer med hyresgäster : En jämförande studie mellan kommunala och privata bostadsföretag

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

Sammanfattning: Titel: Faktorer för långsiktiga relationer med hyresgäster - En jämförande studie mellan kommunala och privata bostadsföretag Nivå: Examensarbete för kandidatexamen i företagsekonomi Författare: Hannah Dage, Sandra Slydal Thomassen Handledare: Akmal Hyder Datum: 2015 - Maj Syfte: Syftet med studien är att jämföra kommunala och privata bostadsföretag i deras arbete med förtroende, engagemang och kundnöjdhet för att skapa långsiktiga relationer med hyresgäster. Metod: Studien har omfattat en kvalitativ metod. Semistrukturerade intervjuer har genomförts med tio respondenter från olika kommunala och privata bostadsföretag i östra Mellansverige samt en respondent från Hyresgästföreningen för att samla in data. Den insamlade datan har därefter presenterats och analyserats mot relationsmarknadsföring för att dra slutsatser om hur företagen arbetar med förtroende, engagemang, kundnöjdhet och långsiktiga relationer. Resultat & Slutsats: Studiens slutsatser visar att bostadsföretagen arbetar med förtroende och engagemang för att uppnå kundnöjdhet och relationer. Den visar att det finns fler likheter än skillnader i kommunala och privata bostadsföretags arbete med hyresgäster. Det har dock framkommit att inga av dessa bostadsföretag konkret arbetar för att bygga långsiktiga relationer med hyresgäster. Förslag till vidare forskning: Genom att det i studien framkommit att medverkande bostadsföretag inte arbetar specifikt för att bygga långsiktiga relationer med hyresgäster kan förslag till vidare forskning vara att undersöka om teorin övervärderar sambanden mellan förtroende, engagemang och kundnöjdhet för att uppnå långsiktiga relationer. Det genom att applicera studien på andra bostadsmarknader alternativt andra tjänsteutövande marknader för att se om relationsmarknadsföring är så pass relevant som teorin utvisar. Studiens bidrag: Studien har bidragit till forskning om relationer i bostadsbranschen och den visar en generell bild av att det finns fler likheter än skillnader mellan kommunala och privata bostadsföretag. Studien har visat att de kommunala och privata bostadsföretagen är likartade i deras arbete med hyresgäster. Den har även framhållit att faktorerna förtroende, engagemang och kundnöjdhet spelar en betydande roll i bostadsföretags arbete med att skapa relationer till hyresgäster.   Nyckelord: Engagemang, förtroende, kundnöjdhet, långsiktiga relationer

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)