Pojkars lägre måluppfyllelse i skolan : En intervjustudie med lärare

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Sammanfattning: Genom studiens syfte som var att studera hur specialpedagoger och lärare i grundskolan uppfattade orsaker till skillnader i måluppfyllelse för pojkar respektive flickor, samt vilka arbetssätt som användes för att kunna motverka den problematiken, ville vi bidra till ökad kunskap. Bakgrund och tidigare forskning behandlade olika styrdokument, hur könsbegreppet kunde förstås inom pedagogiken, könsskillnader i måluppfyllelse samt olika förklaringar och framgångsrika metoder för att motverka dessa skillnader. Som övergripande teoretiskt ramverk användes sociokulturellt perspektiv på lärande. Studiens empiriska data samlades in genom semistrukturerade intervjuer med fem lärare och fem specialpedagoger på några olika skolor och stadier i två kommuner. Resultatet visade på att både specialpedagoger och lärare fann förklaringar till könsskillnader i måluppfyllelse hos både individen och omgivningen. För att minska könsskillnader i måluppfyllelse framkom bland annat förslag på arbete med läsinlärning, formativt förhållningssätt och kooperativt lärande, men de flesta informanterna menade att detta inte är ett prioriterat område. I fråga om hur informanterna uppfattade att området uppmärksammades i det vardagliga arbetet på skolorna framkom att det inte var särskilt frekvent och att det inte ingick i det systematiska kvalitetsarbetet på någon av de undersökta skolorna. Däremot var nästan hälften av informanterna positiva till fortbildning inom området, även om några menade att fortbildning inom andra områden var viktigare i nuläget.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)