När eleverna själva får välja! : En kvantitativ undersökning av måluppfyllelse och betyg vid ett inriktningsval i idrott och hälsa

Detta är en Master-uppsats från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

Sammanfattning: Syfte och frågeställningar: Syftet med studien var att undersöka hur en 2-årig intervention med ett inriktningsval i idrott och hälsa på gymnasiet samverkar med elevernas måluppfyllelse och betyg. Frågeställningarna var: Vilka eventuella skillnader i måluppfyllelse och betyg kan ses hos eleverna i interventionen jämfört med skolans övriga elever som läser samma kurs? Ytterligare frågeställningar var om detta såg olika ut för elever på yrkesförberedande program respektive högskoleförberedande program samt för flickor respektive pojkar. Metod: Fem klasser i år 1 på gymnasiet fick göra ett inriktningsval i kursen idrott och hälsa 1. Fem olika inriktningsval gavs; ”styrketräning”, ”dans och träning till musik”, ”hälsa, motion och mental träning” samt ”boll-, slag- och nätspel”. Betygsdata samlades in efter avslutad kurs och Pearson's χ2 och Mann Whitney U användes för analys av data.  Resultat: Analyserna visade inga signifikanta skillnader mellan intervention och kontrollgrupp i vare sig måluppfyllelse eller betyg i interventionen som helhet. Däremot sågs en signifikant skillnad (p = 0,002 respektive 0,028) på programnivå där elever på yrkesförberedande program i interventionen hade lägre måluppfyllelse såväl som lägre betyg i en jämförelse med övriga elever på yrkesförberedande program. Bland elever på högskoleförberedande program sågs en signifikant skillnad (p = 0,010) i betyg (fler A och högre medelbetyg i interventionsgruppen) men ingen skillnad i måluppfyllelse. Inga signifikanta skillnader framkom i jämförelse mellan flickor respektive pojkar i och utanför interventionen. Slutsats: Inga skillnader i måluppfyllelse och betyg sågs mellan interventions- och kontrollgrupp i interventionen som helhet. Elever på högskoleförberedande program var den grupp som gynnades positivt av interventionen medan elever på yrkesförberedande program i stället missgynnades. Att enbart erbjuda eleverna ett inriktningsval i idrott och hälsa är inte tillräckligt för att öka måluppfyllelse och betyg i kursen för elever generellt. Andra delar av autonomistödet är också av stor vikt. Det kan utifrån studiens resultat finnas anledning att utforma valmöjligheter i idrott och hälsa på ett annat sätt än genom en intervention med ett inriktningsval.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)