Att förstå den sociala toddlaren : En fenomenologisk videoobservationsstudie om de yngsta barnens samspel och kommunikation i ostrukturerad lek

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med detta arbete är att undersöka, förstå och beskriva hur toddlare i förskolan kommunicerar och samspelar med varandra och med pedagogen i den ostrukturerade leken, samt vid vilka tillfällen dessa samspel tar sig uttryck. Forskare inom området uttrycker att forskning om de yngsta barnen i förskolan ökat under de senaste åren, men antyder att vidare forskning om yngre barns lek och samspel är av intresse. Denna kvalitativa videoobservationsstudie har en fenomenologisk ansats med utgångspunkt i Merleau-Pontys fenomenologiska filosofi. I videoobservationerna har sammanlagt 18 barn och fem pedagoger deltagit. Studien har genomförts på fyra olika förskoleavdelningar inom den kommunala verksamheten. I analysen av datamaterialet har Giorgis analysmetod samt multimodal interaktionsanalys använts. Resultatet visar att toddlare främst använder sig av kroppen för att kommunicera och samspela med andra barn och pedagoger, samt att de växlar mellan olika strategier för kommunikation. I resultatet utmärker sig en rad tillfällen i den ostrukturerade leken där samspel och kommunikation sker mellan deltagarna i studien. De centrala slutsatserna är att toddlare medvetet strävar efter att samspela och kommunicera med andra barn och pedagoger i förskolan, samt att deras inre tankar och känslor tar sig uttryck genom kroppslig kommunikation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)