Samband mellan Identitet & Image - En studie av Centerpartiet

Detta är en Magister-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Sammanfattning Under de senaste decennierna har de politiska kampanjerna blivit alltmer professionella och de politiska partierna bör därför likt företagen förlita sig på etablerade marknadsföringsteorier. När politiska partier ska påverka sina väljare är sambandet mellan organisationsidentitet och image viktigt då identiteten ska återspeglas i den image som väljarna har av partiet. Centerpartiet tappade i väljarstöd i det senaste riksdagsvalet 2010 och är ett parti som haft anledning att analysera och reflektera över sin identitet och image. Tidigare var Centerpartiet ett utpräglat landsbygdsparti medan de numera, i en högre utsträckning än förut, vill identifiera sig med städerna och de väljare som finns där. Centerpartiet har även under den senaste mandatperioden kompromissat i politiska frågor som var och är viktiga för partiet, partiets medlemmar och väljarna. Mot bakgrund av detta var syftet med uppsatsen var att undersöka hur väl Centerpartiets identitet stämmer överens med deras image. Uppsatsförfattarna genomförde en kvalitativ och en kvantitativ undersökning för att få kunskap om Centerpartiets identitet och image. Uppsatsförfattarna fann att det genom-snittliga sambandet mellan partiets identitet och image överlag var något svagt och att det var få i undersökningen som hade starka associationer med Centerpartiet och centrala begrepp i partiets identitet. Det begrepp som överensstämde mest väl mellan Centerpartiets identitet och image var Företagande och entreprenörskap och Miljö och hållbarhet medan begreppet Värnandet av personlig integritet visade på svagast samband mellan identitet och image. Landsbygd var det begrepp som väljarna starkast associerade Centerpartiet med vilket dock inte är ett begrepp som Centerpartiet, i en sådan hög utsträckning, vill associeras med. Uppsatsförfattarna menar att för Centerpartiets identitet ska stämma överens med partiets image behöver Centerpartiet bli tydligare med vad de står för och bli skickligare och effektivare på att förmedla sin identitet.   Nyckelord: politiska organisationer, Centerpartiet, identitet, organisationsidentitet, image, organisationsimage, samband identitet – image, associationer, marknadsundersökning

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)