Vilken stämning vill du skapa med din musik? – En studie om fem musiklärares användande av film- och spelmusik i grundskolans musikundervisning.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Mot bakgrund av det centrala innehållet i ämnet musik på grundskolenivå gällande film- och spelmusik genomfördes en intervjustudie. Syftet med studien var att undersöka hur fem verksamma musiklärare i grundskolan använder musik från film och tv-spel i klassrummet för att undervisa om musik som meningsskapande uttrycksform. Fem semistrukturerade intervjuer genomfördes där lärare fick berätta om sina erfarenheter kring att använda film- och spelmusik i sin undervisning. Helhetsanalys användes för att analysera den insamlade datan. Resultaten visar att lärare huvudsakligen införlivar film- och spelmusiken i det digitala skapandet, men även i andra områden som musikämnet berör. Resultaten tyder också på att film- och spelmusik i undervisningen skapar relevans för elever, vilket i sin tur kan leda till ökat intresse för musikämnet. Tidsbrist och begränsade resurser kring digitala verktyg kan utgöra hinder för undervisningen. Implikationer och förslag på vidare forskning presenteras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)