Den samtida och framtida brassbandskompositionen

Detta är en Master-uppsats från Lunds universitet/Konstnärliga fakulteten i Malmö

Sammanfattning: Den samtida och framtida brassbandskompositionen" är ett examensarbete som syftar till att, utifrån ett tonsättarperspektiv, undersöka musik som är komponerad för brassbandstävlingar och identifiera de komponenter som behövs i både komposition och instrumentation för att skapa såväl en konstnärlig produkt som tävlingsförutsättningar. För att genomföra detta har författaren Daniel Möllås - tillika kompositionsstudent på Diplomprogrammet (Master II) vid Musikhögskolan i Malmö - besökt sju olika brassbandstävlingar i fem europeiska länder för att dels ta del av olika sorters tävlingsmusik, dels sätta in dem i de olika sammanhang som uppstår utifrån hur tävlingarna arrangeras på dessa platser. Ett urval ur datainsamlingen jämförs med en av Möllås egna kompositioner som användes som obligatoriskt teststycke i de europeiska brassbandsmästerskapen 2023. Arbetets induktiva ingång kopplas till ett hermeneutiskt perspektiv för att genomgående i arbetet jämföra delar mot helheten. Resultatet visar på betydelsen av att tonsättaren skapar förutsättningar i tävlingsmusiken för att musikerna ska kunna skapa egna tolkningar. Tonsättaren kan utelämna information för att skapa en ”enkel” notation som bjuder in till olika tolkningar, samtidigt som en alltför sparsmakad notation kan bli intetsägande om vad musikens syfte är och vilket musikaliskt budskap som ska framföras av de tävlande banden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)