”Jag tyckte att hon gjorde rätt...men hon borde kanske ringt eller nå’t.” : En undersökning av läsförståelsen hos fem elever med svenska som andraspråk.

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning

Sammanfattning: Vikten av litteraturläsning betonas i ämnet svenska som andraspråk och är ett led i elevens allsidiga utveckling. Genom att läsa lär sig eleven nya saker; dels om sin omvärld men även om sig själv och andra. Skönlitteraturen är ett sätt att utveckla ordförråd och kritiskt tänkande samt att stimulera till samtal och reflektion. Dock är det inte alltid så lätt för en elev att ta till sig innehållet i en text. Bakomliggande faktorer som exempelvis lästradition i hemmet, ankomstålder till det nya landet, föräldrarnas utbildning m.m. är sådant som kan påverka inlärning och läsförståelse i andraspråket. I strävan efter att nå målspråksnivå är det därför av betydande vikt att ta hänsyn till dessa bakomliggande faktorer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)