ATT SKAPA SKULD OCH MEDLIDANDE FÖR ATT ÖKA DONATIONER - En kvalitativ textanalys av två välgörenhetsorganisationers arbete med storytelling i sina kampanjfilmer

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

Sammanfattning: Syfte: Syftet är att ge en fördjupad förståelse för hur storytelling används som kommunikativt grepp bland välgörenhetsorganisationer. Teori: Studiens teoretiska ramverk utgörs av narrativ teori, tillsammans med teori om retorik och semiotik. Metod: Kvalitativ textanalys. Material: UNICEF Sveriges kampanjfilm Katastrofer är olika stora i olika länder och Cancerfondens kampanjfilm Minns det som igår. Resultat: Katastrofer är olika stora i olika länder berättar en historia med hjälp av satir för att framkalla en känsla av skam. Minns det som igår berättar en historia som ska skapa igenkänning och leda till medlidande. Båda kampanjfilmerna går i linje med vad teori och tidigare forskning har sagt om storytelling och framkallar känslor för att öka donationer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)