Konflikthantering i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares skilda uppfattningar inom konflikthantering

Detta är en M1-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: Konflikter såväl som konflikthantering är en del av förskolans vardag. Tidigare forskning har visat att vuxna ofta associerar konflikt med något negativt, snarare än något positivt. Därmed kan vuxna hantera konflikter genom att undvika dem eller lösa konflikterna för barnen i barnens ställe. Det kan bli ett problem då barn har svårt att lösa konflikter själva och går miste om de färdigheter som konflikthantering bidrar till. Vi valde att arbeta utifrån ett kvalitativt förhållningssätt. Metoden valdes för att undersöka förskollärares olika perspektiv på konflikthantering, kopplat till deras ålder och erfarenhet. Nio förskollärare intervjuades genom att bli presenterade för olika case och frågor. Den insamlade datan analyserades genom tematisk analys där vi hittade koder i hur förskollärare gick tillväga när de mötte konfliktsituationer. Utifrån dessa koder kunde vi skapa teman: Förebyggande fokus, Stoppa konflikter, Observera, Aktivt deltagande i konflikter, Lyssna in alla sidor. Resultatet tyder på skillnader i ålder och erfarenhet hos förskollärares uppfattning om konflikthantering. Vi kan se vissa skillnader i konflikthantering bland förskollärare baserat på ålder och erfarenhet, det finns inte bara ett tillvägagångssätt, förskollärare tenderar att använda olika strategier att tänka och göra det till sina egna metoder

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)