Akademiska experters deltagande i normbildningsprocessen

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med vårt examensarbete är att utreda akademiska experters inflytande i normbildningsprocessen med fokus på SOU 2008:80. Vidare syftar examensarbetet till att analysera varför endast ett fåtal akademiska experter deltar i normbildningsprocessen och undersöka bakomliggande faktorer till det låga deltagandet. Vi har främst använt oss av ett deduktivt tillvägagångssätt, men även induktivt i liten utsträckning. Vår metodansats har varit kvalitativ och vid intervjuförfarandet har vi använt öppna frågor. Vi har använt ett flertal olika studier rörande akademiska experters deltagande i normbildningsprocesser, vilka vi sedan har synkroniserat till sammanhängande texter. Dessa är uppdelade i olika teman, så som akademiska experters deltagande, motivationsfaktorer och deras bidragande roll. Intervjuerna har genomförts med tre personer från utredningsgruppen i SOU 2008:80, samt sex akademiska experter som har kunskap inom redovisning, beskattning och normbildning. Vi har kommit fram till att få akademiska experter deltar i normbildningsprocessen och att deras påverkan är begränsad. Detta beror främst på tidsbrist, att det inte är meriterande att delta, att de akademiska experterna inte har blivit tillfrågade och att endast ett fåtal har forskat inom ämnesområdet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)