"Jag har inte utbildat mig i 3,5 år för att sitta vid en dator, jag vill träffa människor" : En kvalitativ studie om socialsekreterares upplevelser av digitaliseringen inom ekonomiskt bistånd

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka socialsekreterares upplevelser av hur digitaliseringen har förändrat arbetet inom ekonomiskt bistånd. I studien genomfördes fem kvalitativa intervjuer med socialsekreterare från samma kommun där verksamheten nyligen genomgått en digitaliseringsprocess. Intervjuerna analyserades genom kvalitativ innehållsanalys. Resultatet analyserades med hjälp av det strukturella perspektivet samt tidigare forskning som berör dokumentation, administrativt arbete samt digitalisering i socialt arbete och offentliga verksamheter. Resultatet visade att det administrativa arbetet minskat till följd av digitaliseringen samt att det är enkelt och tidseffektivt för socialsekreterare. Avsikten med digitaliseringen var att klientkontakten ska öka när de administrativa arbetsuppgifterna minskar. Detta har utifrån studiens resultat inte kunnat ske då rådande pandemi, Covid-19, fört med sig en rad restriktioner i syfte att minska smittspridningen. Pandemin har tvingat verksamheten att ändra sitt arbetssätt vilket resulterat i att nya digitala lösningar växt fram. Resultatet visade även att det finns en förhoppning hos socialsekreterarna att digitaliseringen ska förändra synen på den professionella rollen och göra arbetet inom ekonomiskt bistånd mer attraktivt. En slutsats av studien var att det finns tekniska förutsättningar inom socialtjänsten för att ytterligare anpassa arbetet efter klienters enskilda behov och de förändringar som sker i samhället.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)