Callenging Strategic Change in a Multinational Company

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Sammanfattning Titel: Challenging Strategic Change in a Multinational Company - A Master Thesis Evaluating the Implementation Process of a New Corporate Strategy Författare: Malin Kruse, Technology Management och Ekonomprogrammet, Lunds Universitet Annika Nilsson, Technology Management och Kemiingenjör, Lunds Universitet Handledare: Christer Kedström, Företagsekonomiska institutionen, Ekonomihögskolan i Lund Jan-Erik Rendahl, Institutionen för Designvetenskaper, Lunds Tekniska Högskola Fredrik Groth, Chef på ABS Group Problem: ABS Group har historiskt sett varit ett produktorienterat industriföretag med decentraliserade dotterbolag, med varierande strukturer, system och rutiner. För att uppnå bättre konkurrensfördelar på den mogna marknaden inom ”wastewater technology solutions” har man arbetet fram en mer kundfokuserad strategi. Den komplexa situationen inom företaget med decentraliserade dotterbolag världen över komplicerar implementeringen av den nya strategin. Syfte: Det huvudsakliga syftet med examensarbetet är att identifiera faktorer som påverkar en strategisk förändring i huvudsak men med betoning på omständigheterna inom ABS Group. Vi vill undersöka hur väl implementeringsprocessen har genomförts på ABS Group i form av de anställdas förståelse och acceptans för den nya strategin. Baserat på våra resultat vill vi ge rekommendationer till ledningen på ABS Group om hur de ska gå vidare i implementeringsprocessen. Metod: Uppsatsen är baserad på en kombinerad kvalitativ och kvantitativ studie av sju dotterbolag i fem olika länder; Sverige, USA, Polen, Italien och Tyskland. För att bättre förstå de rådande förutsättningarna i respektive land och hur de påverkar de anställdas förståelse och acceptans har vi utfört en fallstudie på varje dotterbolag. Fallstudierna är baserade på ett frågeformulär som distribuerats till alla anställda och har kompletterats med intervjuer och observationer. Slutsatser: Det är oerhört svårt att framgångsrikt leda strategiska förändringar. Våra empiriska studier har lärt oss att man måste ta hänsyn till en komplex kontext där individens känslor, attityder och kunskap har stor inverkan på utfallet. Det krävs en helhetsbild av de rådande förutsättningarna och en förståelse av de system av faktorer som påverkar förändringsprocessen. Vi anser att de tre faktorerna, företagskultur, nationella kulturer och individens motstånd till förändring, har en stark inverkan på en strategisk förändringsprocess i ett multinationellt företag som ABS Group. Strukturerade förändringsprocesser som “step-by-step” metoder kan användas som ett effektivt verktyg i den komplexa situation som en förändringsprocess innebär. I ett multinationellt företag som ABS Group finns det stora skillnader mellan de anställda och deras arbetsmetoder. Dessa skillnader är viktiga att förstå och ta hänsyn till när man kommunicerar en ny vision och strategi.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)