Effektivitet och användarupplevelse : En studie om skillnaden mellan mobiltelefon och dator avseende effektivitet och upplevelse på webbshoppar

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: I den här kvantitativa studien undersöks skillnaden i effektivitet och användarupplevelse mellan mobiltelefoner och datorer. Frågan är om effektiviteten och/eller användarens upplevelse kommer att påverkas om besökaren använder en mobiltelefon eller en dator för att utföra uppgifter på en e-handelswebbplats. I jakt på svar granskas tidigare forskning och teorier kring ämnena användbarhet, användarupplevelse och effektivitet. En jämförande forskningsdesign används där två olika webbshoppar studeras. För att undersöka effektivitet, studeras tid och använda klick, som behövs för att användaren ska kunna utföra sina uppgifter. Effektiviteten mäts genom strukturerade observationer. För att studera skillnaden i användarupplevelse genomförs strukturerade intervjuer. T-tester och värmekartor analyseras för att dra följande slutsatser. Effektiviteten påverkas inte av valet av enhetstyp men resultaten visar också att användarupplevelsen påverkas av valet av enhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)