Reflektioner från en marknadsledare :  En studie i implementeringen av miljökoncept hos en av Sveriges giganter

Detta är en Kandidat-uppsats från Sektionen för ekonomi och teknik (SET)

Sammanfattning: Integration av hållbar utveckling i företags strategier har lett till att bolagens styrning idag ställs inför nya typer av problem och möjligheter. Den ökade miljömedvetenheten bland kund och konsument skapar nya möjligheter för företag att omprofilera sig eller att förstärka ett redan existerande hållbara arbetssätt. Viktiga begrepp inom ett företags hållbara utveckling är Corporate Social Responsibility (CSR), uppförandekoder och grön marknadsföring. Studien behandlar hur ett marknadsledande företag, inom sitt segment, agerar i den hållbara utvecklingen mot sina huvudintressenter. I kartläggningen av hur ett marknadsledande företag miljöprofilerar sig har en analysmodell tagits fram med hjälp av befintlig accepterad teori. Modellens syfte är att skapa konsekvens och struktur då ett det marknadsledande företaget huvudsakliga miljöprojekt undersöks. För att lösa det givna problemet har en kvalitativ forskningsmetod används. Tre stycken respondenter, anställda på SCA med anknytning till miljöarbete, har intervjuats i frågor berörande deras hållbara arbete. Vad som tydligt framgår av studien är att det är viktigt att inte bara ha en nischad produkt, utan en nischad proaktiv miljöstrategi. Det viktiga är inte att ha ett grönt varumärke utan att varumärket laddas med en legitimitet i den direkta kommunikation som existerar mellan leverantör, kund och slutkonsument, som i denna studie är huvudintressenter för marknadsledaren. Kommunikationer mellan intressenterna sker med grön marknadsföring och en över tiden miljöanpassad uppförandekod.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)