Sökning: "skäll"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet skäll.

  1. 1. Tyst nu, du ger mig huvudvärk! : En kvalitativ studie om skäll i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Joakim Krook; Katarina Gustavsson; [2021]
    Nyckelord :Scolding; reprimand; conflicts; power; relations; norms; Skäll; tillrättavisning; konflikthantering; makt; mänskliga relationer; normer;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to examine how preschool teachers use scolding towards children based on Michael Foucault's theories of power and Erik Sigsgaards studies in scolding. The study also intended to investigate and analyze teachers' perceptions about scolding and how their actions compare to scientific studies about the subject of scolding and its consequences. LÄS MER

  2. 2. KVINNORS SJÄLVSKADEBETEENDE OCH MÖTEN MED VÅRDEN UTIFRÅN ETT PATIENTPERSPEKTIV

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Robin Andersson; Josefine Halldén; [2015]
    Nyckelord :Bemötande; bloggar; kvinnor; självskadebeteende; vård;

    Sammanfattning : Bakgrund: Självskadebeteende betyder att den egna kroppen uppsåtligen skadas. I Sverige är det vanligast förekommande bland kvinnor strax före 20-års ålder. Självskadebeteende kan vara en följd av psykisk ohälsa eller en traumatisk barndom. Vårdpersonal ska lyssna på, vara närvarande i mötet samt acceptera kvinnor som självskadar. LÄS MER

  3. 3. Bemötandets betydelse för barn med problemskapande beteende i förskolan

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Linda Delvéus; [2013]
    Nyckelord :bemötande; förskola; pedagogiskt förhållningssätt; problemskapande beteende; skäll;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. "Barn som kan uppföra sig gör det" : om pedagogers bemötande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Arline Nilsson; Susanne Dideriksen; [2013]
    Nyckelord :barn; bemötande; förskola; konsekvens; oönskat beteende; relation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra pedagogiska metoder som används i förskolan vid oönskat beteende hos barn. En hermeneutisk ansats har tagits i studien för att komma närmare pedagogerna och deras arbete i förskolan. Studien är kvalitativ och data har samlats in via enkäter med flest slutna frågor. LÄS MER

  5. 5. Sluta Skälla - En jämförande studie om barns och pedagogers syn på konflikter och skäll

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Emelie Torstensson; Hanna Wendel; [2012]
    Nyckelord :Barns perspektiv; Konflikter; Konflikthantering; Pedagogers perspektiv; Relationer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att synliggöra barns och pedagogers upplevelser av konfliktsituationer och skäll. Ett problem som vi kunde se var att det idag saknas utbildning inom konflikthantering bland pedagoger, vilket i sin tur många gånger leder till att pedagogerna skäller på barnen istället för att reda ut deras konflikter på ett konstruktivt sätt. LÄS MER