Rörelse i förskolan : - Sex pedagogers syn på rörelse.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med studien är att få en fördjupad förståelse av hur pedagoger i förskolan uppfattar rörelse. Undersökningen genomfördes med sex semistrukturerade intervjuer där verksamma pedagoger på olika förskolor deltog. Resultatet visar att några pedagoger uppfattar rörelse i förskolan som mer planerat, andra mer spontant och oplanerat. Något som alla pedagogerna belyser är att rörelsen är betydelsefull för barnen i förskolan, de beskriver att rörelse är centralt för barns väg till lärande. Pedagogerna menar att utomhusmiljön samt skogen kan ge barn möjligheter till fysisk aktivitet. Pedagogerna beskriver kring några hinder som kan finnas för rörelse i förskolan: dessa kan vara miljön, lokalernas utformning samt pedagogernas förhållningssätt och inställning gentemot rörelse.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)