ATT UTVECKLA KULTURFÖRSTÅELSE : En kvalitativ studie om att inkludera olika kulturer i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Förskolan är en arena som omfattas av många olika kulturer. Denna studie syftar till att undersöka, analysera och diskutera hur förskollärare arbetar för att inkludera olika kulturer i förskolans verksamhet, samt vilka möjligheter och utmaningar arbetet medför. Vi vill också undersöka hur de arbetar för att uppmärksamma barns egna kulturarv. Studien präglas av en kvalitativ undersökningsmetod i form av intervjuer. Dessa har genomförts med sju verksamma förskollärare i norra delen av Sverige. Studiens resultat visar att det mångkulturella arbetssättet bör innefattas av bland annat kommunikation, nyfikenhet, förståelse och en ömsesidig respekt. Inkluderandet av olika kulturer kommer till uttryck i vardagliga situationer exempelvis under samlingar då barnen får möta sånger, ramsor, flaggor och “Google Earth”. Det framkommer även i resultatet att barns kulturarv uppmärksammas genom att förskollärarna oftast belyser högtider, traditioner och de olika språk som finns i barngruppen. Sammanfattningsvis ses arbetet med mångkultur som berikande och spännande samtidigt som det är komplext. Efter genomförd studie kan vi dra slutsatsen att pedagogens förhållningssätt har en stor betydelse för hur arbetet formas och relationer skapas i verksamheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)