Sökning: "intervjuundersökning bedömning"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden intervjuundersökning bedömning.

  1. 1. Skönlitteratur i undervisningen : Lärares uppfattningar om litteraturundervisning och att bedöma eleverna inom området

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Ellen Wallén; [2022]
    Nyckelord :Skönlitteratur; Undervisning; Litteraturundervisning; Litteraturdidaktik; Identitet; Påverkan; Betydelse; Bedömning;

    Sammanfattning : Undersökningen syftar till att undersöka hur lärare uppfattar sitt uppdrag inom litteraturundervisning utifrån läroplanen, Lgr11. Studien syftar också till att undersöka hur lärare bedömer eleverna inom litteraturundervisning. LÄS MER

  2. 2. Bedömning och betygsättning i ämnet samhällskunskap i årskurs 6 : En fråga om yrkeserfarenhet?

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Erdin Durdevic; Goran Pastorkovic; [2018]
    Nyckelord :betyg; betygssättning; bedömning; samhällskunskap;

    Sammanfattning : År 1995 infördes det mål- och kunskapsrelaterade betygssystemet i Sverige. Betygssystemet reviderades 2011, då en ny betygsskala infördes. I och med revideringen återinfördes betyg i årskurs 6, vilket var en indikation på en mer resultatfokuserad skola. LÄS MER

  3. 3. Hur matematiklärare vid ett gymnasium upplever Kunskapsmatrisen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för ämnesdidaktik och matematik

    Författare :Clas Henning; [2017]
    Nyckelord :Matematik; matematikdidaktik; formativ bedömning; interaktiva hjälpmedel; digitala verktyg; matematikundervisning; Kunskapsmatrisen;

    Sammanfattning : Matematikämnet har på senare tid fått en allt större uppmärksamhet, inte minst genom de resultat som publicerats i samband med de internationella undersökningarna PISA och TIMMS. Skolverkets intentioner att skapa ett större fokus kring de förmågor som presenteras i kursplanen och ämnesplanen i matematik har öppnat upp för att den formativa bedömningen alltmer kan ta plats inom dagens pedagogiska praktik. LÄS MER

  4. 4. Lärares erfarenheter av betyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nensi Balaj; Trendelina Strofci; [2016]
    Nyckelord :Arbetssätt; bedömning; betyg; lärares erfarenheter; myndighetsperson;

    Sammanfattning : Vårt syfte har varit att undersöka hur lärare tar sig an bedömning och betygsättning i årskurs 6. Våra frågeställningar har varit följande:•Vilka erfarenheter har lärare kring betygsättning i årskurs 6? •Hur påverkas lärares pedagogiska arbetssätt av betygsättning i årkurs 6?För att besvara våra frågor har vi gjort en kvalitativ intervjuundersökning med fem lärare, som undervisar i bl. LÄS MER

  5. 5. Vilka normer för språkriktighet? En undersökning av språkforskares syn på språkriktighetsnormer och bedömning av dessa på gymnasieskolans svenska 1-kurs.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Louise Sjöstrand; [2015-01-08]
    Nyckelord :Svenska; språkriktighet; språkriktighetsnormer; skriftspråksnormer; kunskapsbedömning;

    Sammanfattning : Mitt huvudsakliga syfte med denna uppsats har varit att undersöka hur man som lärare ska bedöma språkriktighet på gymnasieskolans svenska 1-kurs. Jag har tagit avstamp i den formulering som framgår av kursplanens kunskapskrav, att eleven i huvudsak kan följa skriftspråkets normer för språkriktighet. LÄS MER