Jag skiter väl i om de spelar fotboll eller inte, men jag bryr mig om att de kan ta hand om sin hälsa : En kvalitativ studie om hur gymnasielärare tolkar och arbetar med begreppet hälsa

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Författare: Mimmi Lindqvist; Amanda Svensson; [2020]

Nyckelord: idrott; hälsa; undervisning; gymnasiet;

Sammanfattning: Hälsa har under en lång tid varit ett begrepp som använts flitigt, men dess faktiska innebörd har visat sig vara svår att definiera. I kursplanen för idrott och hälsa 1 har begreppet hälsa givits ett stort utrymme,men hur detta ska aktualiseras tydliggörs inte. Begreppet hälsa har inte heller någon definition i kursplanen. Syftet med denna studie har därför varit att undersöka hur gymnasielärare i ämnet idrott och hälsa definierar begreppet hälsa och hur det kommer till uttryck i undervisningen. Sju kvalitativa intervjuer har genomförts med lärare verksamma i Region Västerbotten på gymnasienivå. Resultatet av denna studie visade att det gick att finna en samsyn på begreppet hälsa hos de intervjuade lärarna. En stor majoritet använde sig av tre dimensioner när de beskrev begreppets innebörd: fysisk, psykisk och social hälsa. Det framgick även av samtliga lärare att kursplanen sågs som tolkningsbar utan tydliga riktlinjer, vilket betraktades vara både positivt och negativt. En stor majoritet av lärarna beskrev ett liknande arbetssätt - att de utgår från begreppet hälsa och använder fysisk aktivitet för att synliggöra det. En minoritet av lärarna ansåg att allt de gjorde under lektionstid kunde kopplas till begreppet hälsa. Resultatet visade även att trots den samlade uppfattningen om begreppet hälsa, utformades undervisningen olika beroende av lärarens egen uppfattning om vad som bör ingå. Resultatet har diskuterats och analyserats med hjälp av tidigare forskning och läroplansteori.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)