Konst i marknadsföring? : Hur konstnärer kontra marknadsförare förhåller sig till användandet av konst i marknadsföringssyfte

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

Sammanfattning: Studiens syfte ämnar söka förståelse i vad konsten bidrar med i marknadsföringsväg, men även undersöka de upplevda riskerna ett samarbete kan medföra. Studien är utförd med en kvalitativ ansats. Empiri är insamlad genom 10 semistrukturerade intervjuer med 10 personer som är aktiva inom den svenska marknadsföringsbranschen och konstbranschen. Fem av respondenterna är verksamma inom marknadsföring och de resterande fem är verksamma inom konst. Bland respondenterna finns marknadsförare som arbetar för några av de största aktörerna på den svenska marknaden och av de fem konstnärerna har samtliga arbetat kommersiellt med sin konst. Det genomfördes en granskning av tidigare forskning i syfte att utforma en teoretisk referensram som utgångspunkt för analysen. Den teoretiska referensramen innefattar: Bourdieu och magiskt kapital, Attention economy, Art infusion, Konst och ekonomi samt kommunikationsprocessen. Studien visar att marknadsförare har en väldigt positiv syn på konst och de värden den kan förmedla till marknadsföringen. Dock ses risken i att använda sig av konst vara av relativt stor proportion i jämförelse med andra tillvägagångssätt. Konstnärerna förhöll sig mer restriktivt till användandet av konst i marknadsföringssyfte. Utifrån den kulturella kontexten såg de en betydande risk i ett kommersiellt samarbete. Gemensamt för båda yrkesgrupperna var att de båda såg att konsten hade mycket att bidra med till marknadsföringen men att desto mer fanns att förlora om fel uppstod.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)