Bli nådd, bli vald, bli spridd : - En studie om hur majorbolagen i musikbranschen använder sociala medier som en kommunikationskanal mot fansen.

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

Sammanfattning: Syfte och forskningsfråga Syftet med den här uppsatsen är att analysera på vilket sätt majorbolagen marknadsför sina artister på sociala medier och hur kommunikationer ser ut mellan artist och fans. Detta gör vi genom att undersöka vilket medvetet arbete som ligger bakom marknadsföringen, hur detta påverkar relationen mellan artist och fans samt hur detta följs upp. Uppsatsens forskningsfråga formulerades med syftet i åtanke och blev följande: På vilket sätt använder majorbolagen sociala medier för att etablera varaktiga relationer mellan artist och fans? Metod Vi har valt att använda oss av en kvalitativ forskningsmetod. Insamlingen av material har skett genom primärkällor samt sekundärkällor och det empiriska materialet har skett genom semi-strukturerade intervjuer. Vårt urval av respondenter var sex personer med olika positioner inom musikbranschen, detta för att få en bredare syn på forskningsområdet. Slutsatser Vi har i vår analys kommit fram till att majorbolagen anpassar sin kommunikation till vart fansen befinner sig, hur de pratar, rör sig men även att låta dem vara delaktiga och interaktiva. I uppsatsens analys framkom det även att majorbolagen är i sin marknadsföring noga med att artisten inte ska finnas på alla kanaler om den inte har en aktiv kommunikation. Det är även en fördel att visa andra intressen än musiken. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)