Den upplevda styrningen

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Utbildningssystemet i Sverige har genomgått en mängd förändringar och reformerats under de senaste trettio åren. Med decentraliseringen av skolan på 1980-talet övergick ansvaret av skolväsendet från staten till kommunen. På 1990-talet avreglerades skolan och det var nu tillåtet för privata aktörer att bedriva friskolor. Styrningen av skolan har förändrats eftersom det skett en förskjutning av den offentliga verksamheten till den privata sektorn, därmed har styrningen av skolan blivit allt mer komplex. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur olika aktörer inom gymnasieskolan upplever styrningen idag samt se om dagens styrning är problematisk utifrån en demokratisynpunkt. Avgränsningen av arbetet sker genom att enbart fokusera på gymnasieskolan i Malmö kommun, därför är ansatsen en fallstudie. Uppsatsens huvudmaterial består av nio intervjuer med högt uppsatta personer inom skolverksamheten i Malmö kommun. Resultatet av studien visar att aktörerna i Malmö kommun upplever styrningen olika och det finns ingen entydig bild över hur styrningen av gymnasieskolan i Malmö kommun ser ut. Balansen mellan demokrati- och ekonomivärden är ojämnt fördelad inom skolverksamheten idag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)