Korta byxor, slöjor och skägg : Muslimer, det svenska samhället och interaktion

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för ekonomi och it

Sammanfattning: Denna uppsats behandlar frågan kring fördomar, muslimer och interaktion. Undersökningen sker genom en intervjuundersökning där respondenterna får svara på frågor som berör deras syn på muslimer utifrån deras interaktionsnivå. Tidigare forskning säger att den socialt konstruerade bilden av muslimer är negativ, och att den upprätthålls av samhället, däribland filmindustrin. Som ramverk för att undersöka detta används socialkonstruktivismen och kontaktteorin. Kontaktteorin, som introduceras av Gordon Allport, säger att interaktion mellan grupper minskar fördomar genom att grupperna interagerar som jämbördiga och med gemensamma mål. Dessa grupper beskrivs som ingroup och outgroup. Uppsatsen behandlar således om interaktionen hos respondenterna påverkar perceptionen de har av muslimer i Sverige. Slutsatsen är att interaktionen hos respondenterna påverkar uppfattningen de har av muslimer. De respondenter som hade regelbunden kontakt med muslimer, uppfattade inte gruppen i negativa termer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)