Musikundervisning i en städskrubb - En studie om musiklärares yttre ramar, hinder och möjligheter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Vilka faktorer är det som påverkar musiklärares upplevelse av deras möjligheter att undervisa i enlighet med kursplanens krav? Vad behövs för att möjliggöra musikundervisning av hög kvalitet? Vilka strategier använder musiklärare för att undervisa i skolmiljöer där utrustning och andra förutsättningar är undermåliga? Det är dessa frågor som driver denna studie framåt. En vanlig föreställning är att musikämnet har dåliga förutsättningar i form av utrustning och utrymmen, och att klasserna ofta är för stora för att undervisning ska kunna bedrivas på det sätt som läroplanen kräver. Studien kartlägger, med en kombination av kvantitativ och kvalitativ metod, var problemen finns, sett ur lärares perspektiv. Hur ser det ut på Sveriges skolor och hur känner lärarna som faktiskt arbetar där? Hur ser rektorernas åtgärder ut och vad behöver göras där lärare är missnöjda med situationen? Resultatet visar att de flesta musiklärare har det ganska bra och jämnt fördelat med resurser men att det finns skolor som har det bättre likväl som det finns skolor som har det sämre. Den utrustning som flest musiklärare saknar är digitala verktyg och det största problemet är gruppstorlek i relation till utrymmes. Musiklärare brukar hitta strategier för att arbeta runt de hinder de står inför men det sker oftast på bekostnad av något annat.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)