Strategier för användandet av sociala medier som kan påverka den enskilda fastighetsmäklarens försäljningsresultat

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

Sammanfattning: I denna studie sker en undersökning kring betydelsen av fastighetsmäklarens eget engagemang vid digital marknadsföring och användningen av sociala medier. Detta för att få fram vilka strategier som kan användas för att ett försäljningsobjekt marknadsförs på det mest lämpliga sättet för att öka möjligheterna att uppnå högre slutpris och kortare försäljningstid.  Att vara aktiv på sociala medier är ett tidskrävande arbete, vilket gör det ännu viktigare att se till att rätt strategier används för att uppnå bra resultat av tiden som läggs ner. Att studera olika strategier skulle därför kunna hjälpa många fastighetsmäklare att hitta motivationen till att bli bättre i sitt engagemang kring sin egen digitala marknadsföring, och få en förståelse för vad arbetet som läggs ner skulle kunna leda till. Metoden som använts är en kvalitativ metod, där fem fastighetsmäklare intervjuats i frågor om strategier kring användandet av sociala medier och annan digital marknadsföring, och vilken påverkan de tror att engagemanget har på försäljningsobjektens slutpris och försäljningstid. Personerna som intervjuats har valts ut utifrån erfarenheter, sin aktivitet på sociala medier samt är registrerade fastighetsmäklare. I studien går det att konstatera att Instagram är den mest användbara plattformen och verktyget för en fastighetsmäklare vid marknadsföring, då det bästa är att kunna dela bilder, videor, ljud, text samt kunna köpa betalda annonser. Ett bra sätt att bygga upp en strategi är att göra en innehållskarta, med utvalda ämnen som ska publiceras, för att därefter arbeta med frekvent publicering varje dag. I resultatet beskrivs alla de strategier som respondenterna nämnt som fördelaktiga metoder, men även svårigheter i användandet. Resultatet av studien visar på att målet med arbetet bör vara att nå en bredare kundkrets och få fler klick på hemnetannonserna, alternativt arbeta upp en så pass stor följarskara att de via på sociala medier kan sälja objekten innan de publiceras på hemnet, och då till ett “off market-pris”.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)