Strategisk kommunikation i Sociala Medier : En studie om Röda Korsets användning av Twitter - en månad med ebola

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/JMK

Sammanfattning:

Studien innefattar Röda korsets hela kommunikation gällande ebolautbrottet i Västafrika via det sociala mediet Twitter mellan den 1:a och den 31:a oktober 2014. Studien förhåller sig teoretiskt till strategisk kommunikation och syftar specifikt till att titta på Röda korsets strategiska kommunikation i samband med ebola-krisen. Studien berör relevanta områden som anseende, gemensam identitet och gemenskap men också förtroende- och relationsskapande kommunikation samt dialog.

Genom ansatsen kvalitativ innehållsanalys har materialet kodats och tematiserats i tre steg för att dels titta på vad som kommuniceras men också hur det kommuniceras. Den inledande tematisering av materialet innefattar samtliga 345 tweets under hela oktober 2014 på tre valda Röda korset konton, Internationella rödakorskommittén (ICRC), Internationella rödakors- och rödahalvmånefederationens (IFRC) och Svenska Röda korset. Materialet genomgår i det här läget en inledande tematisering i form av en geografisk tematisering som en del i urvalsprocessen. Denna tematisering belyser vilket utrymme ebola fick i Röda korsets kommunikation på Twitter inom det valda tidsspannet. Sedan följer en översiktsanalys där enbart 98 tweets som berör ebola analyseras och tematiseras in i för texten identifierade teman: Annonser, insats/bedrift och storytelling. Tweets som handlar om ebola men är av annan karaktär eller unika i sitt tema behandlas inte i analysen och faller istället under temat övriga tweets. Sedermera följer den djupgående analysen där tweetsen bryts ner ytterliga för att identifiera hur Röda korset kommunicerar. Det vill säga vilka stilistiska grepp nyttjar man i sin kommunikation för att dels förmedla information, känslor och ge uppmaningar. De teman som berörs i denna del av analysen är empati & känslomässiga, personifierande-, säkerhets- och uppmanade inslag i tweets.

Denna studie visar dels den roll Twitter spelar i Röda korsets strategiska kommunikation i samband med ebolautbrottet genom att visa på vad som kommuniceras och hur. Kommunikationen är dels förtroende- och relationsskapande och skapar en gemensam identitet mellan organisationen, volontärer och frivilliga samt de insjuknade och deras anhöriga. Följaren bjuds in att bli en del av den gemenskap som de ovannämnda är en del utav. Detta genom att bidra med olika former av bistånd som frivillig eller volontär men också genom att exempelvis starta kampanjer och insamlingar för att samla in pengar till Röda korsets arbete och verksamhet. Röda korset använder sig av en tydlig strategisk kommunikation i sin kommunikation på Twitter rörande ebola under oktober 2014.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)