Konflikter och konflikthantering i två offentliga organisationer : - ett ledningsperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

Sammanfattning: En organisation är en arena för många människor där alla har olika synsätt, erfarenheter och intressen. Detta kan ibland ligga till grund för att konflikter uppstår. Det finns forskning som menar att alla människor någon gång under sin livstid mer eller mindre kommer att befinna sig i en konfliktsituation. Syftet med denna uppsats är att undersöka hur chefer i två olika organisationer upplever konflikter och konflikthantering. De två organisationerna är ett sjukhus och polisen. Vi valde att genomföra undersökningen utifrån ett ledningsperspektiv då vi anser att chefer är nyckelpersonerna för att hjälpa personalen med att nå fram till lösningar om de inte kan lösa en konflikt själva. Deras arbete runt konflikter och konflikthantering kan påverka personalens trivsel på arbetsplatsen och därför är chefers och ledningens upplevelser av ämnet intressant. Resultatet visar att våra respondenter upplever att konflikter är när flera parter inte kommer överens, det finns ett problem mellan flera personer som de inblandade inte kan lösa själva. En grundförutsättning av förebyggandet och hanteringen av konflikter är uppenbarligen någon form av kommunikation där intervjupersonerna strävar efter en öppenhet och en förståelse både för varandra och för problemet. Det framkommer även att respondenterna har en medvetenhet till att konflikter kan få allvarliga konsekvenser av olika slag om de inte hanteras på rätt sätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)