Informationens effekt – kan professionen påverka kundens förväntningar på revision?

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att identifiera attityder till små svenska aktiebolags förväntningar på revision. Författarna vill därefter analysera vad professionen av revisorer kan göra för att påverka förväntningarna. Litteraturgenomgången har sin utgångspunkt i revisionen. Denna beskrivs först utifrån ett historiskt perspektiv, där Kreugerkraschen och Enronskandalen influerat utvecklingen. Därefter förklaras revisorns roll och de förväntningar som finns på revisorn. Professionen är de som besitter expertkunskapen samtidigt som den är en stark aktör inom området. I litteraturgenomgången behandlas även hur sanningar skapas. Denna uppsats bygger på tre olika empiriska undersökningar. Den offentliga debatten om kunders förväntningar på revisorn, var den första undersökningen. Utifrån denna debatt konstruerades de intervjufrågor som utgjorde grunden till de övriga två undersökningarna, det vill säga intervjuer med revisorer samt företagsrepresentanter från små aktiebolag i Sverige. En stark profession av revisorer kan påverka kundens förväntningar på revisionen, genom att ge klar information om vad revision innebär och vad som ingår i revisorns arbetsuppgifter. Kundens förväntningar på revision varierar från företag till företag och det går inte att urskilja vilken revisionsbyrå som anlitas, genom att enbart titta på vilka förväntningar kunden har på revision.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)