Den interna kommunikationens dilemma: om att mäta, utvärdera och arbeta med intern kommunikation på en kommunal förvaltning

Detta är en Master-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistikoch vetenskapsteori

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur Kretslopp och vatten arbetar med den interna kommunikationen, och hur de mäter den interna kommunikationen. Detta görs genom att intervjua valda chefer och medarbetare från HR- avdelningen och kommunikationsstaben på Kretslopp och vatten.I uppsatsen presenteras ett teoretiskt ramverk som innehåller strategisk intern- kommunikation och utvärderingsteori. Tanken bakom ramverket är att det kapslar in centrala idéer och element om intern kommunikation och utvärdering. Vidare används det teoretiska ramverket i studiens analys/resultat.Studiens metod är kvalitativ och består av fem intervjuer som transkriberats till en text. I textanalysen används den analytiska abstraktionsstegen som ansats.Resultatet av studien visar att kommunikatörerna vill arbeta mer med den strategiska internkommunikationen, och vara coachande gentemot chefer och medarbetare i kommunikationsfrågor. Inom ramen för den interna kommunikationen ligger ett primärt fokus på innehåll/content, som producent av filmer, information och artiklar. I teorin uttrycks alltså en önskan om strategiskt arbete, medan praktiken snarare innebär operativa insatser. I dagsläget mäts och utvärderas främst de interna kanalerna intrasidan och informationsskärmarna, bortsett från medarbetarenkätens kommunikativa index och de ovan nämnda kanalutvärderingarna. Studiens resultat visar också att kommunikatörerna möter en rad motstånd för att kunna utvärdera den mer strategiska internkommunikationen. De största motstånden är samarbete med HR, prioriteringar, tid, kommunikationens status och verktyg/metoder. Studien fann här att kommunikatörerna bör utveckla och planlägga den interna kommunikationen: samarbeta med HR i mer strategiska frågor som rör den interna kommunikationen (t.ex. medarbetarengagemang och chefsfrågor) och tillsammans utvärdera och analysera den interna kommunikationen samt att designa och utforma en metodik och process för att kunna utvärdera den interna kommunikationen mer frekvent och över tid. Det kan möjliggöra och utveckla den strategiska internkommunikationen på förvaltningen. En modell som presenteras för detta är Rucks ICQ-10, ett frågebatteri på tio områden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)