Hållbarhetskommunikation som en viktig funktion för företags bidrag till hållbar utveckling

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

Sammanfattning: Bakgrund: Hållbar utveckling består av tre komponenter, social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet och ämnar till att beskriva en önskvärd samhällsutveckling. Intresset för hållbarhet har ökat och det leder till att företagen måste ta ett större ansvar för sitt bidrag till hållbar utveckling. Intressenterna kan se kommunikation som en åtgärd för att försvara eller legitimera företagens beteende. Hållbarhetsrapportering kan därmed ses som en viktig komponent för företag att kommunicera sitt hållbarhetsarbete på. Syfte och frågeställning: I denna studie kommer vi undersöka olika företags kommunikation genom hållbarhetsrapporter. Syftet är att få en djupare förståelse för hur företag kommunicerar sitt hållbarhetsarbete. Frågeställningen ämnar identifiera vilka likheter och skillnader det finns mellan företag som upplevs hållbara vs. ohållbara i hur de kommunicerar sitt hållbarhetsarbete genom hållbarhetsrapportering. Metod: Undersökningen har genomförts med en kvalitativ forskningsdesign där en dokumentstudie har genomförts via insamlade sekundärdata i form av hållbarhetsrapporter från tio olika företag. Utifrån social och ekologisk hållbarhet har studien ämnat att se hur utförligt företagen kommunicerat kring utvalda begrepp med hjälp av olika kriterier vid bedömning av företagens kommunikation. Resultat: Utifrån den insamlade sekundärdata presenteras de tio företagen varav fem av dem upplevs som hållbara och fem som ohållbara. Det redogörs en detaljerad beskrivning av vad företagen kommunicerar kring de identifierade begreppen. Detta sammanställs i olika tabeller med hjälp av våra kriterier för bedömning av hur utförligt de kommunicerar i sina hållbarhetsrapporter. Slutsats: Slutsatsen är att det inte finns fler likheter än vad det finns skillnader i hur de upplevda hållbara och ohållbara företagen kommunicerar sitt hållbarhetsarbete. Kommunikationen påverkas mer beroende på vilken bransch företagen verkar inom snarare änom det uppfattas som ett hållbart och ohållbart företag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)