Litterära föreställningsvärldar och skolan Marguerite Duras Älskaren och litteraturen som dörröppnare

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Sammanfattning: Uppsatsen analyserar Marguerite Duras Älskaren (2012), en självbiografisk roman som utspelar sig i Indokina under kolonialismen. Syftet är att undersöka om detta verk kan verka som dörröppnare för olika föreställningsvärldar som elever har, samt hur den kan användas i undervisningen för att nå de mål som Skolverket åberopar för gymnasieskolan och svenskämnet i den svenska skolan. Romanen analyseras utifrån postkoloniala teorier som eurocentrism och orientalism tillsammans med hybriditetsbegreppet, samt det som Judith A. Langer definierar som de olika jagen. Analysen tillsammans med diskussionen av romanen resulterar i att sett utifrån postkoloniala perspektiv kan verket fungera som dörröppnare för många av de olika föreställningsvärldar som elever innehar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)