Barn med förflyttningshjälpmedel - val och upplevelser av platser i närmiljön för lek och rekreation

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

Sammanfattning: Förflyttningshjälpmedel kan skapa svårigheter att ta sig fram i den fysiska miljön, vilket kallas tillgänglighetsproblem. Användbarhetsproblem kan också uppstå, som innebär att personen inte kan göra det han eller hon vill i den fysiska miljön. Lek och rekreation är viktiga aktiviteter för barn. Syftet med denna studie var att få förståelse för vilka platser barn som använder förflyttningshjälpmedel väljer för lek och rekreation i sin närmiljö, samt få förståelse för vilka upplevelser som är knutna till platserna. Gåturer genomfördes med tre barn, åtta och tio år som använde förflyttningshjälpmedel med hjul. Gåtur är en form av promenad där en person får peka ut platser och berätta om dem. Alla tre barnen hade en plats vid TV: n eller datorn. Barnen verkade ha behov av platser för social samvaro, för aktivitet som sport eller lek och för att kunna dra sig undan. Barnen befann sig psykologiskt även på platser som inte hade någon fysisk förankring i rummet, i fantasivärldar eller i virtuella världar. Världarna verkade kompensera för upplevelser som barnen hade svårt att få på en fysisk plats. Platserna som barnen valde i den fysiska miljön, inom- och utomhus, var lättillgängliga. Barnen hade alla lekplatser i närheten av hemmet. Ett barn använde inte den, då den upplevdes som tråkig. De andra två barnen använde lekplatserna, men inte lekredskapen då de hade svårt att förflytta sig upp på dem.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)