Den goda skolan – om eleverna själva får välja : En kvalitativ studie av elevers uppfattning kring vad som bidrar till en god skola

Detta är en Master-uppsats från Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

Sammanfattning: Det har gjorts mycket forskning på elevers välmående i skolan, men forskningen är till största delen kvantitativ. För att komplettera den redan existerande kvantitativa forskningen så behövs det även göras kvalitativ forskning som ger elever möjlighet att fritt uttrycka sina åsikter kring skolan. Syftet med studien var att undersöka vad elever i högstadiet anser kännetecknar en bra skola. En digital enkät på Mentimeter användes för att samla in elevernas svar på öppna frågor gällande byggnaden (663 kodningar, 312 deltagare), välmående (630 kodningar, 307 deltagare) och lärande (664 kodningar, 338 deltagare). Svaren analyserades sedan med tematisk analys som visade att sociala relationer var viktiga för eleverna oavsett fråga. Samtidigt var även byggnaden återkommande när eleverna pratade om sitt välmående och sitt lärande. Av resultatet framkommer det att byggnaden påverkar både elevers välmående och lärande så väl som deras sociala samspel.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)