Sökning: "c uppsats läromedel"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden c uppsats läromedel.

  1. 1. När fakta ska läras in. En kvantitativ och kvalitativ studie av ord i biologiämnet och högstadieelever med svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Matti Panteón; [2023-08-18]
    Nyckelord :ordkunskap; ordförråd; svenska som andraspråk; läromedelstexter; läsförståelse; biologi;

    Sammanfattning : Föreliggande uppsats behandlar två delstudier. Delstudie ett undersöker elever som läser svenska som andraspråk och hur väl eleverna anger sig förstå ett antal ord i en lärobok i biologi för grundskolans senare del. Delstudie två undersöker om flertydighet är ett hinder för läsförståelsen hos samma grupp av elever. LÄS MER

  2. 2. Ordinlärning och inlärningsstrategier i några undervisningsgrupper på SFI kurs C och i några läromedel för SFI kurs C

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Therese Mouchard; [2017-09-22]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; SFI; läromedel; ordinlärning; inlärningsstrategier;

    Sammanfattning : Undersökningen i denna uppsats behandlar ordinlärning och strategier för detta inom några undervisningsgrupper på SFI kurs C och i några läromedel inom SFI för kurs C. Då ett rikt ordförråd är av stor vikt för en andraspråksinlärare så ställer jag mig därför här frågan om hur ordinlärning kan gå till i undervisningen för SFI kurs C och huruvida läromedlen för SFI kurs C tar upp detta i läroböcker. LÄS MER

  3. 3. Mattespel för datorn : Analys av digitala läromedel ämnade för matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jon Tejnung; [2011]
    Nyckelord :matematik; pedagogik; it; itk; dator; läromedel; undervisning; datorspel; spel; mjukvara; digital; analys; läromedelsanalys; interaktivitet; multimedia;

    Sammanfattning : Syftet med denna rapport är att få mer kunskap om hur digitala läromedel kan främja elevers kunskapsbildning i matematikundervisningen. Denna kvalitativa c-uppsats omfattar två delar. Den första delen består i att utveckla ett verktyg för att kunna analysera datorprogram gjorda för matematikundervisning. LÄS MER

  4. 4. IKT för att motivera lärande

    C-uppsats,

    Författare :Thomas Fridén; [2011]
    Nyckelord :IKT; e-läromedel; motivation; intresse;

    Sammanfattning : SammanfattningEn av lärarens viktigaste uppgifter är att motivera sina elever. Vad vi vill undersöka i dennauppsats är huruvida ett mer utbrett användande av digitala läromedel kan bidra till attmotivera och skapa ett intresse hos eleverna. LÄS MER

  5. 5. I Bokstavsdjungel och Miniland

    C-uppsats,

    Författare :Arvid Björklund; [2011]
    Nyckelord :datorspel; läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; edu;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Uppsatsens syfte och huvudfråga är att undersöka om och hur datorspel kananvändas som ett hjälpmedel i arbetet med barn med läs- och skrivsvårigheter. Jag utgår från,undersöker och jämför i min uppsats två pedagogiska datorspel; Skolhjälp: Josefin – Bokstavsdjungeln,ett kommersiellt spel och Minimedia – Mini och äventyret med den magiska stenen, ett för skolanframtaget läromedel. LÄS MER