Högskolebibliotekariers syn på sin roll som informationsexpert : Undervisning utifrån teorier eller meningsskapande i organisationer?

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskap

Sammanfattning: Problemställning och syfte: Syftet med studien är att undersöka högskolebibliotekariens roll som informationsexpert inom ett undervisningssammanhang. Detta görs genom att undersöka hur högskolebibliotekariers meningsskapande relaterar till deras förutsättningar att kontrollera och utveckla sitt professionella kunskapsområde i undervisningen.  Metod och teori: Studiens resultat bygger på ett empiriskt insamlat material via kvalitativa semistrukturerade intervjuer med fyra undervisande högskolebibliotekarier. Karl E. Weick har forskat om hur människor skapar mening i förhållande till sin omgivning inom en organisation. Hans teori om meningsskapandeprocessen utgör studiens teoretiska ramverk och huvudsakliga analysverktyg. Resultat och slutsatser: Denna uppsats har identifierat högskolebibliotekariers antaganden om tidsbrist, kommunikation, och strävan efter att integrera deras undervisningen på lärosätet, som generella och påverkande organisatoriska faktorer. Där bibliotekariernas tidigare erfarenheter kring undervisningens planering, genomförande och utvärdering har syntetiserats över tid, vilket har skapat individuella- och sociala tolkningar och antaganden inom organisationen om vad som gör bibliotekets undervisning framgångsrik eller inte. Studiens slutsats är att högskolebibliotekariers meningsskapandeprocess begränsar deras förutsättningar att kontrollera och utveckla sitt professionella kunskapsområde i sin undervisning. Eftersom meningsskapande ständigt påverkas av organisationens kontext, blir det samtidigt svårare för bibliotekarier att inkludera nya teoretiska perspektiv i sin undervisning. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)