Baskunskaper i sångteknik: Fyra sångpedagoger formulerar sina tankar kring basars sångtekniska utmaningar inom västerländsk konstmusik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Studien undersöker vad fyra informanter, som är sångare och sångpedagoger, menar är typiska sångtekniska utmaningar för en bassångare inom den västerländska konstmusiktraditionen, vilka bakomliggande faktorer till dessa sångtekniska utmaningar de menar är vanliga och hur de i arbetet med sina elever tar sig an dessa utmaningar, ofta utifrån personliga erfarenheter på området. Det teoretiska underlaget till studien består av litteratur inom röstfysiologi och akustik, sångteknik och prestationspsykologi. Datainsamlingen har skett genom intervjuer med de fyra informanterna. De sångtekniska utmaningar som informanterna menar är typiska för bassångare rör klangfärg, övertonsrikedom, klanglig frihet, vokal flexibilitet, registerövergångar, överkompression, vokalt stödarbete och legatosång. De bakomliggande faktorer till sångtekniska utmaningar som informanterna framhäver är mentala faktorer kopplade till sångarens psykologi, musiksociala faktorer kopplade till trender och ideal inom musikvärlden, tidsfaktorer kopplade till en bassångares vokala utveckling över tid samt vokal självbild kopplat till sångarens uppfattning av sin egen röst. Avslutningsvis diskuteras informanternas förslag på hur bassångare kan ta sig an dessa utmaningar och i detta sammanhang presenteras förslag som att sjunga på ett jämnt luftflöde, att hitta optimal nivå av aktivitet i röstapparaten, att skaffa kunskap om sina registerövergångar och att hitta en korrekt struphuvudsposition. Dessutom diskuteras olika tankemodeller som kan hjälpa sångaren i arbetet med att ta sig an dessa komplexa utmaningar. Utifrån studiens slutsatser föreslås vidare forskning som syftar till att förtydliga definitionerna av ofta använda begrepp som exempelvis ”stöd” och ”register”.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)