Crazy Rich Asians: dramakomedi eller reklamkanal? : En kvalitativ studie om svenska studenters tolkningar av Singapores nationsvarumärke genom film.

Detta är en Kandidat-uppsats från Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Nationer är komplexa varumärken i kontrast till organisationers eller företags varumärken. De omfattar en rad aspekter såsom exempelvis turism, näringsliv och politik. Trots det, är det minst lika viktigt för ett land att skapa ett gott rykte kring sitt varumärke. Att sponsra en film är ett av alla tillvägagångssätt att nå ut med sitt varumärke till omvärlden. Det gjorde Singapores turistnämnd, när de sponsrade filmen Crazy Rich Asians. Hollywoodfilmen släpptes år 2018 och blev en succé i många länder. Denna studie har undersökt på vilket sätt en geografiskt distanserad publik tolkat landets varumärke genom filmen. Syftet med studien är att framhäva på vilket sätt en geografiskt distanserad publik tolkar ett nationsvarumärke i film. Fem svenska studenter deltog i en fokusgrupp. Studien kom fram till att (1) Singapores varumärke uppmärksammades tydligt av en geografiskt distanserad publik genom filmen, men att (2) vissa singaporianska kulturer och traditioner som framhävs tolkades på ett icke-önskvärt sätt. Studiens resultat understryker vikten av vilken kulturell kontext som filmen presenteras i.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)